Když už máme mapník, tak je na čase naučit se pracovat mapou. Není to nic těžkého, na našem závodě zapomeňte na běžecké orienťácké mapy, které jsou daleko podrobnější (s měřítkem 1:15 000, 1:10 000 nebo dokonce 1:7 500) a také jsou barevně a znaky vybaveny tak, že jsou pro běžného uživatele turistických map, hůře použitelné. Menší příklad na přiloženém obrázku.Příklad mapy pro orientační běhTřeba bílá na této mapě znamená les, lehko prostupný les. A čím více zelená, tím hustší a neprostupnější ten les je. Ale dost už o tom, kdo chce, může barvičky a speciální topografické znaky pro běžecký OB studovat třeba na stránkách Českého svazu orientačního běhu. Na našich závodech, aspoň letos ale nic takového potřeba nebude.

Mapy pro MTBO jsou obvykle v rozlišení 1:50 000, tedy v takovém, jaké je používáno pro běžné turistické a nebo cykloturistické mapy. I barevné a topografické značení je stejné, bývá však “očištěno” o nadbytečné turistické informace. Příklad níže.Ukázka mapy pro MTBOCo je tedy na takové mapě nejdůležitější? Je to pár základních bodů, zkusím je zmínit:

  • Před vyjetím na závod si udělat čas a naplánovat si aspoň hrubě svoji trasu. Čas na toto plánování se sice počítá do celkového limitu, ale věřte mi, že vyrazit sběsile na první kontrolu, co nás napadne, nemusí být zrovna dobrý nápad.
  • Plán trasy volíme podle několika kritérií:
    • Podle slabšího jezdce z dvojice (co je vám platné, když jeden z vás ujede za 5 hodin 90 kilometrů, když druhý nedá 40 a po dvaceti začne odpadat. Navíc budete mít problém se včas vrátit, pokud přeceníte síly a vydáte se na kontroly příliš vzdálené.
    • Abyste maximalizovali bodový zisk a přijeli nejpozději v časovém limitu. Za pozdní příjezd je většinou taková penalizace, že vám body z “kontrol navíc” spolehlivě umaže a ještě vezme body další. Kontroly jsou stavěny tak, že ty co jsou dál a výš jsou za víc bodů. Ale pro každou dvojici vždy existuje optimální trasa.
    • Nezapomínejte číst vrstevnice. Dvě kontroly, které jsou od sebe opticky blízko může dělit hluboké údolí. Snažte se jezdit po vrstevnicích.
    • Naplánovat si sběr kontrol za méně bodů, specielně těch kolem startu, až na závěr. Jednak tam nebude tlačenice a jednak, když je kvůli časové tísni vynecháte, nebude vás to stát tolik bodů.
    • Nemít velké oči. Kontroly budou sice rozmístěny tak, aby ti nejlepší zvládli objet všechny, ale ne všichni jsme nejlepší a taky tu nejsme všichni na závodech, ale přišli jsme se projet hezkou přírodou.
  • Přeložit si měřítko mapy do reality, tj. vědět, že u mapy s měřítkem 1:50 000 znamená jeden centimetr na mapě 0,5 kilometru ve skutečnosti. V souhře s funkčním tachometrem pak můžeme vědět, že uhýbat z cesty, po které zrovna jedeme, budeme za 2 km a nemusíme tedy na každé křižovatce zastavovat a přemýšlet, zda již máme odbočit.
  • Nejezdit z kontroly na kontrolu po přímé spojnici, ale raději po delší trase, která vede po kvalitnější cestě a nebo aspoň po cestě. Ztráta energie a času v hustém lese, jízdou přes roklinu a nebo při topení se v bažině je opravdu zbytečná.
  • Kontrolovat si průběžně čas a otočit to dřívě než v půlce limitu k cíli. Cesta zpátky je pomalejší, energie vám určitě nějaká ubude.
  • Když plánujete přesun z jedné kontroly na druhou, zkuste si zapamatovat důležité milníky, které máte po cestě. Příklad: Na třetí křižovatce uhnout doprava (je to odbočka na polní cestu, která je hned za mostem, ty dvě předchozí křižovatky nejsou za mostem), pak je to asi 2 cm rovně po té cestě tj. to je asi kilometr a jakmile uvidím po levé ruce kapličku, vím, že musím uhnout doleva …
  • Vždycky si zapamtujte, kde je hledaná kontrola umístěna. Velmi to pomůže při jejím dohledání, když víte, že hledáte strom, sloup, stavidlo rybníka nebo zábradlí.
  • Když ztratíte cestu, je lepší se vrátit na poslední místo, kde jste přesně věděli, kde jste. Pokračování jízdy při nevědomosti, kde jsem většinou znamená velké bloudění a ještě větší komplikace při opětovném sladění s mapou. Výjimkou nejsou ani případy vyjetí z mapy, což je pak už opravdu celkem zajímavý problém.
  • Pokud budete nejistí, může Vám při orientaci pomoct Slunce nebo pomůcky jako kompas nebo buzola. Většinou to ale potřeba není a lze si vystačit se čtením mapy.
  • A rada poslední, nejdůležitější! Hlavně tu mapu neztraťte! :D

Tolik asi základní poznatky k mapám. Ale určitě Vás ještě něco důležitého napadne, tak klidně pište.

Příprava na orienťák II. – mapy

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..